Zakład Przestrzennego Zagospodarowania
Cele badania
Podstawowym celem badań była kompleksowa analiza oddziaływania korytarzy drogowych (w tym szlaków nowych) o dużym natężeniu oraz znaczących przyrostach ruchu na środowisko przyrodnicze oraz rozwój gospodarczy i społeczny obszarów sąsiadujących. Cele szczegółowe obejmowały zbadanie i określenie wpływu wybranych korytarzy transportowych na następujące elementy:
- stan atmosfery i klimat akustyczny,
- poziom fragmentacji systemów przyrodniczych,
- jakość środowiska przyrodniczego,
- dostępność przestrzenną i wielkość rynków pracy,
- rozwój ekonomiczny obszarów przyległych,
- sytuację społeczną obszarów przyległych,
- bezpieczeństwo drogowe.
Wybór wymienionych elementów nie był przypadkowy. Dokonano go na podstawie dostępnej literatury przedmiotu (wyniki wcześniejszych badań) oraz dostępności i przydatności określonych wskaźników. Przyjęto, że badanie dotyczyć musi zagadnień, które charakteryzują się mierzalną zmiennością. Tylko w takim wypadku możliwe jest zdiagnozowanie wpływu drogi na badane cechy. Trzeba jednak pamiętać, że nowe polskie inwestycje drogowe funkcjonują w przestrzeni geograficznej stosunkowo krótko i tym samym nie wszystkie efekty ich istnienia są już możliwe do wnikliwej oceny. Mimo to uznano, że słuszne jest podjęcie badań określających krótkoterminowe rezultaty inwestycji, pozwalających w przyszłości na prowadzenie analiz porównawczych.
Zasadniczym założeniem badania było równoległe analizowanie oddziaływania, silnie obciążonych ruchem, korytarzy drogowych opartych na:
- nowych autostradach (inwestycja po nowym śladzie),
- nowych drogach ekspresowych (inwestycja po starym śladzie),
- drogach krajowych, na których nie dokonano nowych inwestycji (tzw. droga reperowa).
W tym kontekście celem aplikacyjnym badania było sformułowanie wniosków i rekomendacji dla polityki transportowej w skali krajowej i regionalnej oraz dostarczenie władzom podstaw metodycznych dla odpowiedniego kształtowania polityki spójności społeczno-ekonomicznej regionów.