Zakład Przestrzennego Zagospodarowania
O Zakładzie
Historia Zakładu Przestrzennego Zagospodarowania rozpoczyna się w roku 1962. Pierwszym kierownikiem był prof. Antoni Kukliński, który prowadził zakład do 1968. Kolejni kierownicy to prof. Bolesław Malisz (1969-1980), prof. Andrzej Stasiak (1981-1998), prof. Piotr Eberhardt (1999-2005). Od 2006 roku Zakład kierowany jest przez prof. Tomasza Komornickiego. Przez ten okres nazwa zakładu była kilkukrotnie zmieniana (Zakład Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Zakład Przestrzennego Zagospodarowania i Badań Regionalnych), by w 2011 wrócić do najbardziej znanej, która jest używana obecnie. W roku 2011 na bazie Zespołu Badań Obszaru Wiejskich (działającym w Zakładzie od 2001 roku) powstał Zakład Geografii Wsi i Rozwoju Lokalnego pod kierownictwem prof. Jerzego Bańskiego.
Pracownicy Zakładu Przestrzennego Zagospodarowania biorą liczny udział w projektach międzynarodowych finansowanych z programu ESPON,w projektach finansowanych przez Narodowe Centrum Badań a także prowadzą inne projekty zamawiane m.in. dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Pełna lista projektów znajduje się w dziale Projekty bieżące. Poza tym wykonywane są ekspertyzy, ewaluacje, raporty dotyczące szerokiej gamy zagadnień z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej. W zakładzie zatrudnionych jest obecnie 12 pracowników.
Zapraszamy serdecznie do lektury periodyku Europa XXI, którego red. naczelnym jest prof. Tomasz Komornicki.
Profil badań
Prace obecnie prowadzone są w ramach następujących zagadnień (więcej w dziale Badania Statutowe):
- Kierunki przekształceń sieci osadniczej kraju;
- Układ powiązań pomiędzy ośrodkami metropolitalnymi w skali krajowej i międzynarodowej (interakcje społeczne i ekonomiczne, w szczególności migracje, relacje handlowe, powiązania przedsiębiorstw, powiązania teleinformatyczne, powiązania sektora naukowo-badawczego);
- Oddziaływanie poszczególnych ośrodków w przestrzeni (interakcje społeczne i ekonomiczne, w szczególności migracje, dojazdy do pracy);
- Sytuacja miast i regionów w zakresie dostępności przestrzennej oraz możliwości ich poprawy;
- Przemiany mobilności codziennej i fakultatywnej mieszkańców Polski;
- Efekty rozwoju sieci transportowych (przede wszystkim drogowych i kolejowych);
- Natężenie i rozkład ruchu drogowego;
- Zróżnicowanie terytorialne w rozwoju społeczeństwa informacyjnego i przedsiębiorstw kreatywnych;
- Analiz rozwoju polskiej i światowej myśli geopolitycznej;
- Zagadnienia geopolityczne położenia Polski;
- Sytuacja narodowościowa państw Europy środkowej i wschodniej;
- Kartograficzne podstawy analiz przestrzennych.
Najważniejsze publikacje
- Rosik Piotr, Kowalczyk Karol: Rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej a przesunięcie modalne w Polsce w latach 2000-2010. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, 2015 - s. 216 (Prace Geograficzne; 248).
- Zaucha Jacek, Komornicki Tomasz: Spójność terytorialna jako proces integrowania polityki rozwoju wobec terytorium. Sopot: Instytut Rozwoju, 2014 - 58 s. (Institute for Development Working Papers; 003).
- Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, 215 s.
- Komornicki Tomasz, Korcelli Piotr, Siłka Piotr, Śleszyński Przemysław, Świątek Dariusz: Powiązania funkcjonalne pomiędzy polskimi metropoliami. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, 2013 - 215 s.
- Kowalski M.,2013, Księstwa Rzeczpospolitej : państwo magnackie jako region polityczny, Prace Geograficzne: 238. PAN, IGiPZ, Warszawa, 398 s.
- Siłka P., 2012, Potencjał innowacyjny wybranych miast Polski a ich rozwój gospodarczy, Prace Geograficzne: 236, PAN, IGiPZ, Warszawa, 260 s.
- Rosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, Prace Geograficzne: 233, PAN IGiPZ, Warszawa, 307 s.
- Eberhardt P., 2011, Political Migrations in Polish Territories 1939-1950, Monografia nr 12, IGiPZ PAN, Warszawa.
- Komornicki T., 2011, Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, Prace Geograficzne, IGiPZ PAN, Warszawa.
- Komornicki T., Siłka P. (eds.), 2011, Functional linkages between Polish metropolises, Studia Regionalia 29, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa.
- Damsgaard O., Doucet P., Drahos Z., Gere L., Illés I., Jetmar M., Komornicki T., Lopez I., Péti M., Prokai K., Radvánszki A., Ricz I., Salamin G., Schmidt-Seiwert V., Schön P., Somfai A., Sütő A., Tomay K., Vanautgaerden L, Zaucha J. (drafterzy), 2011, The Territorial State and Perspectives of the European Union. 2011 update. Background document for the Territorial Agenda of the European Union 2020, Vati, Budapest; 90 s., dokument Unii Europejskiej.
- Böhme K., Doucet P., Komornicki T., Zaucha J., Świątek D., 2011, How to strenghten the territorial dimension of ‘Europe 2020’ and the EU Cohesion Policy. Background Report based on the Territorial Agenda 2020, Ministry of Regional Development, Warsaw.
- Dyjak R., Magda I., Rosik P., Zawistowski J., Gapski T., Bienias S., 2011, Evidence-based conclusions on the role of Cohesion Policy in achieving Europe 2020 objectives, Ministry of Regional Development, Warszawa.
- Eberhardt P., 2010, Migracje polityczne na ziemiach polskich (1939-1950), Instytut Zachodni im. Z. Wojciechowskiego, Warszawa.
- Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2010, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, Biuletyn KPZK PAN 241, KPZK PAN, Warszawa.
- Świątek D., 2010, Infrastruktura techniczna a rozwój pozarolniczej działalności gospodarczej w regionie Płocka, Studia Obszarów Wiejskich 25, PTG, IGiPZ PAN, Warszawa.
- Stenning A., Smith A., Rochovska A., Świątek D., 2010, Domesticating Neo-Liberalism, RGS-IBG book series, Wiley-Blackwell, London.