Multimodalna dostępność transportem publicznym na poziomie gminnym w Polsce
Termin: -
Kierownik: Piotr Rosik
Wykonawcy: Sławomir Goliszek, Tomasz Komornicki, Marcin Mazur, Wojciech Pomianowski, Piotr Rosik, Marcin Stępniak
Instytucja zamawiająca: Narodowe Centrum Nauki
Numer projektu: 2012/05/E/HS4/01798
Projekt stanowi oryginalną pracę badawczą mającą na celu uzyskanie pełnej informacji na temat rozkładu przestrzennego dostępności multimodalnej transportem publicznym w Polsce na bardzo niskim poziomie agregacji (poziom gminny). Zastosowana metoda w postaci dostępności potencjałowej, po raz pierwszy w tak szerokim zakresie w transporcie publicznym, pozwoli na analizę systemu transportu publicznego złożonego z trzech sieci (autobusowej, kolejowej oraz lotniczej). W projekcie zakłada się, że zostanie zmodyfikowane i ulepszone autorskie narzędzie badawcze przystosowane do analizy dostępności w postaci aplikacji komputerowej OGAM i tym samym zostanie stworzona autorska aplikacja MULTIMODACC. Modyfikacja polega na uwzględnieniu możliwości przesiadek w transporcie publicznym, a także wprowadzeniu elementu oporu przestrzeni w postaci kosztu oraz kosztu uogólnionego podróży (a nie tylko czasu podróży).
Pod kątem teoretycznym projekt celuje w rozwinięcie metod badawczych dostępności potencjałowej (geografia transportu) z wykorzystaniem narzędzi ekonomicznych, w tym teorii mikroekonomii (elastyczność cenowa oraz dochodowa popytu, efekt substytucji), a także socjologii (motywacje podróży) i inżynierii ruchu (więźba ruchu, wybór najkrótszej ścieżki podróży). Tym samym nowa wiedza będzie dotyczyła nie tylko poszczególnych dziedzin nauki, ale również, poprzez swoją interdyscyplinarność, stworzy na gruncie polskim nowe perspektywy w zakresie analizy dostępności transportowej, w tym multimodalnej. Nowe narzędzie badawcze, poprzez możliwości zmian parametrów modelu, da jego użytkownikom możliwość modelowania zjawiska dostępności multimodalnej oraz symulacji zmian tejże dostępności w wyniku realizacji inwestycji infrastrukturalnych na sieci kolejowej oraz otwarcia nowych połączeń lotniczych. Projekt łączy zarówno badanie eksperymentalne (przy czym eksperyment polega w tym przypadku na wykonaniu symulacji zmian dostępności w wyniku wprowadzenia zmian parametrów lub zmian na sieci kolejowej lub lotniczej) oraz badania teoretyczne z zakresu wielu dziedzin nauki.
Wykonawcy spoza IGiPZ PAN: Robert Guzik (Uniwersytet Jagielloński), Karol Kowalczyk (UMCS w Lublinie).
Publikacje
Artykuły, rozdziały, referaty i inne
- Kowalczyk Karol, Rosik Piotr: Train and bus commuting in Polish metropolitan areas: complementary or separate services?. [w]: AET Papers Repository. Henley-in-Arden: Association for European Transportation, 2016 - 14 s.
- Rosik Piotr, Stępniak Marcin, Musiał-Malagó Monika: Road and railway potential accessibility of Poland in the European dimension. Parma: Società Italiana di Economia dei Trasporti e della Logistica, 2014 - 15 s. (SIET Working Papers; 1403)
Abstrakty, recenzje, notatki
- Goliszek Sławomir: Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w ośrodkach wojewódzkich Polski Wschodniej – wpływ środków z obecnej perspektywy UE na lata 2014-2020. [w]: IV Ogólnopolska Konferencja GIS w nauce. Poznań, 1-3 czerwca 2015. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza, 2015 - s. 28.
Artykuły od 2013 roku
- Rosik Piotr, Puławska-Obiedowska Sabina, Goliszek Sławomir: Public transport accessibility to upper secondary schools measured by the potential quotient: The case of Kraków. - Moravian Geographical Reports 2021, 29, 1 - s. 15-26.
- Goliszek Sławomir: Identyfikacja transportowego i przestrzennego komponentu dostępności komunikacyjnej w wybranych nadmorskich ośrodkach miejskich. - Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG 2018, 21, 2 - s. 7–16.
- Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w ośrodkach wojewódzkich Polski Wschodniej. - TTS Technika Transportu Szynowego 2016, 10 - s. 20-29.
- Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w ośrodkach wojewódzkich Polski Wschodniej. - Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 2016, 7-8 - s. 42-51.
- Goliszek Sławomir, Połom Marcin: Porównanie dostępności komunikacyjnej transportem zbiorowym w ośrodkach wojewódzkich Polski Wschodniej na koniec perspektywy UE 2007-2013. - Transport Miejski i Regionalny 2016, 3 - s. 16-27.
- Stępniak Marcin, Rosik Piotr: From improvement in accessibility to the impact on territorial cohesion: the spatial approach. - Journal of Transport and Land Use 2016, 9, 3 - s. 1-13.
- Goliszek Sławomir: Dostępność komunikacyjna transportem zbiorowym w Rzeszowie i Olsztynie w 2013 z możliwością poprawy po 2020 roku. - Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica 2015, 22 - s. 23–42.
Rozdziały od 2013 roku
- Rosik Piotr, Stępniak Marcin, Komornicki Tomasz: An evaluation of the impact of the construction of motorways and expressways in Poland during the period 2004–13 on accessibility and cohesion. [w]: EU Cohesion Policy: Reassessing performance and direction. Red. John Bachtler, Peter Berkowitz, Sally Hardy, Tatjana Muravska. London, New York: Routledge, 2017 - s. 87-100 (Regions and Cities; 111)
- Rosik Piotr, Komornicki Tomasz, Goliszek Sławomir: Zmiany dostępności drogowej i kolejowej województw zachodniopomorskiego i pomorskiego w latach 2007-2015. [w]: Wybrane aspekty funkcjonowania transportu na obszarach nadmorskich. Red. Marcin Połom. Gdańsk-Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum, 2016 - s. 7-21 (Regiony Nadmorskie; 24)
Monografie od 2013 roku
- Rosik Piotr, Pomianowski Wojciech, Goliszek Sławomir, Stępniak Marcin, Kowalczyk Karol, Guzik Robert, Kołoś Arkadiusz, Komornicki Tomasz: Multimodalna dostępność transportem publicznym gmin w Polsce (MULTIMODACC). Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, 2017 - 303 s. (Prace Geograficzne; 258)
Monografie, raporty
- Komornicki Tomasz: Polska sprawiedliwa komunikacyjnie. Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego, 2019 - 17 s. (forumidei)