Polaryzacja przestrzenno-czasowa dostępności i wykluczenia społecznego związanego z transportem zbiorowym poza aglomeracjami miejskim w ujęciu dynamicznym.
Termin: -
Kierownik: Michał Niedzielski
Wykonawcy: Ariel Ciechański, Michał Niedzielski
Instytucja zamawiająca: NCN
Numer projektu: UMO-2021/43/B/HS4/01829
(projekt OPUS)
(Projekt OPUS 22)
Życie codzienne ludzi wiąże się z uczestnictwem w działalności gospodarczej, społecznej, kulturalnej lub politycznej. Jednak niektóre osoby są wykluczone z udziału w nich ze względu na czynniki indywidualne, lokalne lub globalne. Gdy przedmiotowy proces jest spowodowany przez brak odpowiedniej dostępności można mówić o wykluczeniu transportowym.
Cele naszego badania krążą wokół problemów związanych z wykluczaniem transportowym i próbą ich naukowego rozwiązania. Jednym z nich jest opracowanie przestrzennej bazy danych dotyczących infrastruktury transportu publicznego. Ponadto naszym zamiarem jest wypracowanie metodologii digitalizacji i przetwarzania drukowanych rozkładów jazdy publicznego transportu zbiorowego do formatu General Transit Feed Specification (GTFS). Przetworzone w ten sposób rozkłady jazdy umożliwią osiągnięcie kolejnego celu naszego projektu czyli obliczenie dostępności do siedzib organów poszczególnych szczebli podziału administracyjnego jak i do ludności i miejsc pracy, oraz określenie ich układu przestrzennego i zmienności w czasie, a następnie oszacowanie skali wykluczenia transportowego na przyjętym obszarze badawczym. Celem badania jest również opracowanie typologii wykluczenia transportowego i wypracowanie metod obliczania trajektorii zmian tego procesu w czasie i przestrzeni.