Mapa akustyczna autostrady płatnej A-1 od 0+000 km (węzeł Rusocin) do 151+900 (węzeł Czerniewice)
Date: -
Supervisor: Włodzimierz Juśkiewicz
Orderer institution: Intertoll / Labotest
Official Web Site
Mapa akustyczna stanowi strategiczne opracowanie określające skalę oraz zasięg potencjalnego odziaływania akustycznego głównych źródeł hałasu występujących w środowisku takich jak:
- hałas pochodzący od ruchu kołowego (np. autostrady, główne drogi w miastach)
- hałas pochodzący od ruchu szynowego (np. linie kolejowe, linie tramwajowe)
- hałas pochodzący od ruchu lotniczego (np. lotniska cywile, lotniska wojskowe)
- hałas pochodzący od instalacji przemysłowych (np. duże zakłady produkcyjne, centra handlowe)
Przedstawione w mapach akustycznych wyniki otrzymano wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie akustyczne. Obecnie wykorzystywane oprogramowanie pozwala na właściwe odzwierciedlenie warunków propagacji hałasu w środowisku poprzez tzw. modelowanie akustyczne. Modelowanie akustyczne polega między innymi na: odzwierciedleniu charakterystyki źródeł hałasu, ukształtowania terenu, lokalizacji oraz określeniu parametrów obiektów podlegających ochronie oraz analizy zagospodarowania najbliższych terenów.
Obliczone na podstawie ww. danych, wyniki długookresowych wskaźników hałasu, służą miedzy innymi do: oceny jakości klimatu akustycznego na terenach podlegających ochronie, określania harmonogramu ewentualnych działań naprawczych, aktualizacji dokumentacji planistycznych tj. plany zagospodarowania przestrzennego województw, studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.