Wiejsko-miejski transfer wiedzy – modele współzależności
Date: -
Supervisor: Jerzy Bański
Contractors: Jerzy Bański, Maria Bednarek-Szczepańska
No.: 2021/41/B/HS4/02055
(project OPUS)
Głównym celem projektu jest opracowanie modeli współzależności w wiejsko-miejskim transferze
wiedzy, a w szczególności pomiędzy migrantami i społecznością lokalną (“newcomers” i “oldtimers”).
Czterema celami szczegółowymi, umożliwiającymi realizację celu głównego, są:
- identyfikacja i diagnoza grup migrantów oraz form jakie przybiera ich migracja na wieś;
- określenie kategorii i typów wiedzy podlegającej transferowi;
- identyfikacja dominujących kierunków i natężenia transferu wiedzy;
- określenie konsekwencji transferu wiedzy dla obydwu grup i dla przestrzeni wiejskiej.
Istotą projektu jest fakt znaczenia występujących interakcji między mieszkańcami przeprowadzającymi się na
wieś (czasowo lub na stałe) a społecznością lokalną. Istnieją rożne kategorie osób migrujących na wieś,
jednakże cechą wspólną tych migracji jest zetknięcie się dwóch odmiennych grup społecznych i rekonfiguracja
przestrzeni społecznej. Osoby migrujące mając zazwyczaj inne doświadczenie życiowe, wzorce oraz
kompetencje stanowić mogą nowe i odmienne od dotychczas występujących na wsi źródeł wiedzy dla
społeczności lokalnej. Równocześnie społeczność lokalna dysponująca własnymi kompetencjami, doskonale
znająca miejscowe uwarunkowania, zwyczaje oraz specyfikę, także może stanowić istotne źródło wiedzy dla
osób napływających na wieś.
W projekcie zakłada się zatem możliwość wystąpienia czterech modelowych sytuacji transferu wiedzy,
choć są to uproszczone, bazowe i hipotetyczne wzorce i w trakcie badań zakłada się również analizę relacji
wychodzących poza poniższe modelowe wzorce:
- relacja jednokierunkowa 1 „oldtimers → newcomers”;
- relacja jednokierunkowa 2 „newcomers → oldtimers”;
- relacja dwukierunkowa (wzajemna wymiana wiedzy);
- brak relacji.
Proponowane badania mają charakter teoretyczny, poznawczy i aplikacyjny. Cel teoretyczny jest
przede wszystkim związany z opisem i przestrzennym wykonaniem typologii możliwych interakcji w zakresie
transferu wiedzy pomiędzy migrantami i społecznością lokalną na obszarach wiejskich. Wyniki badań
empirycznych przyniosą wartość poznawczą w zakresie identyfikacji miejsc i form, w których migranci
osiedlają się na obszarach wiejskich, określenia intensywności i kierunku dominującego transferu wiedzy oraz
określenia kategorii i typów tej wiedzy. Zwrócona zostanie również uwaga na aspekt praktyczny, poprzez
określenie konsekwencji dokonującego się transferu wiedzy dla migrantów, społeczności lokalnej i obszarów
wiejskich.